Akustisk gitarr

Gitarren är världens mest populära instrument. Du kan lätt komma igång och göra musik- sedan är det du som bestämmer hur långt du vill gå. En gitarr kan låta på otroligt många olika sätt och känner sig bekväm i så spridda sammanhang som flamenco, surfmusik och hårdrock. Den här kursen börjar från grunden och kräver inga förkunskaper. Du behöver ett eget instrument, nylon- eller stålsträngad gitarr går båda bra.

Plats: Österbybruk, Öregrund, Östhammar, Gimo och Alunda.

Årskurs: Från åk 1 till och med gymnasiet.

Stålsträngad gitarr

Nylonsträngad gitarr

Vill du lyssna på hur en akustisk gitarr kan låta?

Kontakta oss för mer information eller ansök till kursen!

Ansök till kurs
Simon Svärd
Simon SvärdMusiklärare Gitarr och bas

Jag började spela gitarr som 13-åring. Från början är jag självlärd, men jag har med tiden läst på studieförbund, musikgymnasium, folkhögskola och högskola. Jag spelar alla möjliga stilar men brinner lite extra för jazz och fri improvisation. Jag utgår dock alltid från vad eleven tycker är roligt och bra, så det kan vara bra att fundera på vad man har för önskemål med undervisningen när man börjar hos mig.

Jag har samlat lite musikexempel under kursutbud gitarr som förhoppningsvis kan inspirera till vidare utforskning. Jag har medvetet undvikit superstjärnorna, det finns så mycket intressant att hitta på annat håll om man vet var man ska leta.

Johan Sundström
Johan SundströmMusiklärare Gitarr, bas, musikproduktion, film & foto
Telefon: 0730-73 58 86

Jag är född i Piteå och uppvuxen i Göteborg samt Arvidsjaur. Jag spelade gitarr och trummor i Arvidsjaurs musikskola från åk 4 och har examen från musikhögskolan i Piteå. Jag har pluggat ett år på GIT i USA, Los Angeles. Jag har jobbat i Stockholm och Roslagen i ca 20 år. Bäst av allt är att spela musik med andra och arbeta med allt det som musiker har runt omkring sig. Jag tänker t.ex. på att arbeta i studio (musikproduktion), liveljud och media (foto/)film).

Det viktigaste på mina lektioner är att eleverna får med sig det traditionella, det nutida och den så avgörande kreativa processen. Jag vill att eleverna får uppleva glädjen med att uttrycka sig tillsammans med andra. Att de får en känsla av sammanhang i ett samhälle – en kultur.